Artykuły

Metody relaksacjiWspółczesny świat i jego szybkie tempo często sprawiają, że ludzie bywają zmęczeni i pozbawienia sił. Godziny spędzone przed ekranem komputera oraz jego szkodliwe promieniowanie mają ujemny skutek dla zdrowia. Zawody takie jak nauczyciel, właściciel firmy, kierowca, nie mówiąc już o niebezpiecznych i odpowiedzialnych branżach takich jak lekarz czy policjant, wręcz „wypompowują” siły życiowe. Po ciężkim dniu trudno o skupienie czy dobry nastrój.

Pojawiają się niepokój i rozstrojenie nerwowe, co przy dłuższym okresie trwania czynnika stresogennego może prowadzić do cywilizacyjnych chorób takich jak depresja, zawały serca, a nawet rak. Aby zniwelować takie odczucia nie wystarczy sen czy herbatka wypita w zaciszu wnętrza. Potrzebne są techniki, które sięgają głębiej do psychiki i są w stanie zlikwidować nie tylko objawy, ale także przyczyny stresu.

Jedną z nich jest brak równowagi w obszarze mózgu, między prawą, a lewą półkulą, nieuporządkowanie myśli, nadmiar bodźców. Zwłaszcza po wysiłku umysłowym, przeciążeniach związanych z pracą, trudno się „wyciszyć”.

Techniki relaksacji, których można użyć są różnorodne. Najlepiej dostosować je do swojego rytmu i poziomu zmęczenia. Jednym z najprzyjemniejszych, a zarazem najprostszych sposobów jest synchronizacja półkul mózgowych, tzw. hemi-sync. Są to dźwięki, które podczas słuchania na słuchawkach, sprawiają, że mózg uspokaja się i łatwiej przyjmuje informacje. Po około pół godziny słuchania znika poczucie chaosu i nieprzyjemnego ucisku na świadomość. Nagrania hemi-sync łatwo znaleźć w internecie. Podobny efekt dają misy tybetańskie i gongi. Sesja z tymi instrumentami nazywa się kąpielą, ponieważ w ich muzyce całe ciało „zanurza się” i przejmuje ich wibracje.

Wiele sposobów na pracę z umysłem łączy jego pracę z ciałem. Podejście holistyczne ma wiele zalet. Są to między innymi trening uważności i dobre współdziałanie całości organizmu. Dużo zdziałać może joga, gdyż oprócz wyciszenia uzyskuje się pozytywne efekty rozciągania oraz zdrowy kręgosłup – podstawę dla ruchu i podporę wszystkich mięśni oraz ruchu. Bez wysiłku można uzyskać pozytywny efekt pracy nad sobą i zadowolenie płynące z wartości harmonijnego przepływu energii. Joga jest zdrowa dla ludzi w każdym wieku i stanie zdrowia. Efektem jogi oprócz spodziewanej równowagi psychicznej wprowadza ona w wyższe wibracje, pomaga w chudnięciu i leczy choroby wywołane stresem. Można też spróbować Hui Chun Gong, gimnastyki zwanej wiosenną świeżością młodości. Podobno nie ma bardziej lekkiego sposobu na zachowanie zdrowia. W Chinach można wszędzie spotkać starsze osoby uprawiające ją w parkach i na skwerach. Ważna jest regularność ćwiczeń, która pozwala na dobre efekty widoczne nawet przy krótszych okresach stosowania.

Klasyczne techniki relaksacji polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu różnych partii mięśni ciała i głębokim oddechu. Bardzo pomagają w zwalczaniu nerwic i gdy po prostu jest się zmęczonym. Ćwiczenia te można wykonywać w domu, leżąc na łóżku, kanapie lub miękkim dywanie i słuchając spokojnej muzyki. Repertuar audio, jaki można zastosować w takich wypadkach jest dość zróżnicowany, najczęściej zależny od osobistych preferencji. Niektórzy naukowcy twierdzą, że spośród klasyków najlepiej oddziałuje Mozart. Według badań jego nuty posiadają szczególną właściwość dopasowania się do rytmów fal mózgowych. Coraz więcej też na rynku specjalnych nagrań stworzonych w tym celu, szmer strumyka, śpiew ptaków, połączone czasem z delikatną i łagodną nutą muzyczną powinny przynieść spodziewany efekt. Dostępne są także specjalistyczne nagrania, gdzie oprócz nut muzycznych słychać głos terapeuty powoli przeprowadzający przez wszystkie etapy rozluźnienia, zapadania się w głębię organizmu i łagodnie wyprowadzający z odmiennego stanu świadomości.

Inną, skuteczną metodą jest trening autogenny Schultza. Polega on na wprowadzania się za pomocą autosugestii w odczuwanie ciężkości i ciepła oraz sugestywnych innych doznaniach, skupianiu na poszczególnych części ciała, spokojnej pracy serca, oddechu i jego regulacji.

Ważną i często myloną z wyłącznie duchową praktyką, jest medytacja. Na temat jej różnorodnych technik powstało wiele podręczników, istnieje wiele szkół medytacji. Jej elementy pojawiają się w wielu religiach, między innymi chrześcijaństwie. Jest to sposób na rozwijanie umysłu, doskonalenie różnych umiejętności, w tym także rzemiosł i droga odnalezienia wewnętrznego spokoju. Istnieje bardzo wiele sposobów medytacji.

Często pomijanym sposobem na relaks i uzyskanie kontroli nad umysłem jest twórczość. Oprócz „zwykłego” przelewania myśli i uczuć na papier istnieją zaawansowane szkoły odnajdujące w malarstwie archetypy, symbole jaźni i zawiłości psychiki. Jedną z nich jest Vedic Art. Warto spróbować tego sposobu gdyż nie tylko jest przyjemny, ale także pożyteczny, jak na przykład szydełkowanie czy haft.

Można spróbować jednej lub wielu z wymienionych przeze mnie technik, można także znaleźć ulubioną. Ważny jest efekt, czyli wprowadzenie do swego życia spokoju i równowagi.

Autor: Julia Ziółkowska

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież